Ogólnie rzecz biorąc, dzieci przechodzą z jednego etapu rozwoju do następnego w naturalnej i przewidywalnej kolejności. Jednak każde dziecko rośnie i zdobywa umiejętności w swoim własnym tempie.
Niektóre dzieci mogą być zaawansowane w jednej dziedzinie, np. w rozwoju językowym, ale nieco wolniej rozwijające się w innej, np. w sprawności sensorycznej i motorycznej. Etapy rozwoju są zwykle podzielone na pięć głównych obszarów: wzrost fizyczny, rozwój poznawczy, rozwój emocjonalny i społeczny, rozwój językowy oraz rozwój sensoryczny i motoryczny.
Wzrost i rozwój fizyczny
- W wieku 5 lat większość dzieci przybiera na wadze około 4,4 kg.
Myślenie i rozumowanie (rozwój poznawczy)
W wieku 5 lat większość dzieci:
- Zna swój adres i numer telefonu.
- Rozpoznaje większość liter alfabetu.
- Potrafi policzyć 10 lub więcej przedmiotów.
- Zna nazwy co najmniej 4 kolorów.
- Rozumie podstawowe pojęcia dotyczące czasu.
- Wiedzą, do czego służą przedmioty domowego użytku, takie jak pieniądze, jedzenie czy urządzenia.
Rozwój afektywny i społeczny
Do czasu ukończenia 5 roku życia większość dzieci:
- Chce być lubiana i akceptowana przez swoich przyjaciół, choć czasami może być niemiła dla innych.
- Przestrzega zasad przez większość czasu.
- Wykazują niezależność.
- Lepiej potrafią odróżnić fantazję od rzeczywistości, ale lubią zabawę w udawanie i przebieranie się.
- Mają charakterystyczne dla danej płci sposoby zabawy. Zabawki dla 5-latka charakteryzują się potrzebą zaangażowania większej siły i aktywności fizycznej. Dziewczynki w tym samym wieku częściej angażują się w zabawy społeczne.
Rozwój językowy
Do 5 roku życia większość dzieci:
- Potrafi prowadzić sensowną rozmowę z inną osobą.
- Używa czasu przyszłego, np.: "Jutro idziemy do zoo!"
- Często nazywają ludzi (lub przedmioty) poprzez ich relacje z innymi, np. "mama Michała" zamiast "pani Jolanta".
- Potrafi opowiedzieć historię i dorośli mają minimalne trudności ze zrozumieniem tego, co mówią.
Rozwój sensoryczny i motoryczny
Do czasu, gdy mają 5 lat, większość dzieci:
- Utrzymywać równowagę, skakać i wspinać się.
- Skakać na jednej nodze.
- Samodzielnie korzysta z toalety. Jednak nadal mogą moczyć łóżko.
W wieku 5 lat większość dzieci potrafi używać swoich dłoni i palców (drobne umiejętności motoryczne) do:
- Narysowania trójkątów i innych kształtów geometrycznych.
- Narysowania osoby z głową, ciałem, rękami i nogami.
- Ubierania i rozbierania się samodzielnie, chociaż mogą jeszcze potrzebować pomocy przy np. zapinaniu guzików, lub wiązaniu butów.
- Zewnętrzny materiał partnerski